Innovationsläger - från idéer till riktig verksamhet

​Idéer bollas fram och tillbaka, spinns vidare på, förädlas och komprimeras. Vilken är den främsta målgruppen, vad ska den erbjudas, vilka är konkurrenterna? Tänk om vinklingen ändå borde vara en helt annan? Och det allra svåraste, att lära sig att idén måste få börja leva sitt eget liv innan den är uttänkt i minsta detalj. Det gäller att sluta finslipa, börja handla. Man måste ge sig in på stigen för att se vart den leder.

Karhunpesä

Omkring 40 ivriga unga företagare deltog i slutet av november i innovationslägret Karhunpesä (Björnidet) som Landsbygdsnätverkets ungdomsarbetsgrupp arrangerade på Gustavelund i Tusby. En del av deltagarna har redan ett företag, andra har en företagsidé och några går än så länge omkring med en aning om vilken deras idé skulle kunna vara. I lägret medverkade också ärrade veteraner och yrkeskunniga sparringpartners.

Karhunpesä var 48 timmar av action. Första dagen delades deltagarna in i team enligt tema. Det virvlade av tankar, företagsidéer och innovationer som gällde till exempel trä- och livsmedelsförädling, turism, mångahanda tekniska lösningar och vårdtjänster. Planer förädlades både av lägerdeltagarna själva och med stöd av deras sparringpartners.

Dag nummer två anslöt sig fler proffs för att leda de unga företagarna vidare på företagarvägen. Deltagarna fick stöd som handlade om bl.a. produktifiering, försökskulturen, distributionskanalerna, digitaliseringen, design, projektfinansiering och marknadsföring.

Verkliga resultat

En sak stod klar: Lägret var inte en plats för vinterdvala. Det arbetades där. Deltagarna brann på riktigt för att åstadkomma någonting.

Lägret boostades ytterligare av att det också var fråga om en tävling. Den andra lägerdagens kväll utmynnade i pitchningar. Alla team eller idéer hade gjort en presentation som var avsedd att imponera på potentiella framtida investerare. Efter pitchningarna valde en jury ut de fem segrande teamen. Vinnarna belönades bl.a. med investerarträffar dagen därpå och med tidningsintervjuer, och en av de fem fick direkt en plats på Landsbygdens tillväxtstig i tävlingen Kasvu Open.

Timo Ilo och Jesse Korhonen är ett av de team som belönades under lägret. De reste inte i onödan till Tusby ända från Joensuu.

– Det här lägret var en verkligt positiv överraskning. Allt funkade jättebra, ingenting var onödigt. Verkligt effektiva dagar, konstaterade Jesse Korhonen.

Vili Helminen och Tapio Soini slog ihop sina idéer under lägrets gång. Också de var entusiastiska över vad lägret hade gett dem.

– Det bästa har varit effektiviteten, kunnandet som proffsen här har delat med sig av och samhörigheten. Alla är entreprenörssjälar på riktigt, berättade Tapio Soini.

Under lägret lärde sig Helminen och Soini också att företagsamhet inte är något som hör hemma bara i Amerika. Det gäller att jobba hårt, men när riktningen är rätt och man börjar göra saker och ting har man chansen att nå hur långt som helst.

Om den finländska landsbygdens framtid hänger på dem som deltog i Karhunpesä så finns det ingenting att oroa sig för.

En videofilm om stämningarna under lägret: Karhunpesä-lägret för unga företagare

Karhunpesä