Whiskydestilleri tar stora språng  – Kyrö Distillery investerar för att trefaldiga produktionen

Whiskydestilleri tar stora språng – Kyrö Distillery investerar för att trefaldiga produktionen

Kyrö Distillery Company har två tydliga visioner för sin verksamhet år 2022. Den första är att vara världens mest kända rågdestilleri. Den andra är att destilleriets besökscentrum i det gamla mejeriet i Storkyro blir Finlands mest uppskattade sevärdhet.

- Den här visionen har vi haft i 3–4 år. I början verkade det vara lättare att uppfylla den, men råg är en stigande trend och konkurrenterna blir fler. I fjol var vi Finlands största whiskytillverkare och nu börjar vi utmana bland annat jänkarna. Uppgiften är inte lätt. Men en lätt uppgift skulle inte vara någon utmaning, konstaterar destilleridirektören Miko Heinilä.  

För att målen ska nås bygger företaget i år ett nytt whiskydestilleri så att produktionen kan utökas. Finansiering har sökts hos NTM-centralen i Österbotten, först för en genomförbarhetsstudie och sedan för själva investeringen.

Rye Rye Oy ansökte om stöd för att undersöka hur området där whiskydestilleriet ligger går att utveckla till en helhet som betjänar såväl produktionen som besökarna. Dessutom behövdes många slag av utredningar med tanke på det nya whiskydestilleriet.
- Vi ville få in planer för området från tre arkitektbyråer för att vårt varumärke ska synas i hela omgivningen. Stödet var också i det här tillväxtskedet till hjälp så att vi i lugn och ro kunde göra upp bra planer inför finansieringsomgången, berättar Heinilä.
Till genomförare valdes Avanto Arkkitehdit, som har planerat det välkända bastukomplexet Löyly i Helsingfors.

Redan före de här projekten har stöd som NTM-centralen i Österbotten beviljat varit till hjälp för destilleriet. Projekten har bland annat handlat om att gå över från en gemensam linje för gin- och whiskytillverkning till två separata linjer, förbättra den interna logistiken och förstora produktionsutrymmena.

Heinilä säger att de beslut som krävde mest mod fattades genast i början, när grundarna tog lån för att kunna starta destilleriet. Heinilä pantsatte sitt hus och Mikko Koskinen satte föräldrarnas hus i pant. Osäkerheten var total, men när företagets gin var framgångsrik i en internationell tävling klingade den av. Samma djärvhet behövs igen när destilleriets dyraste enskilda investering nu är aktuell.
- Det har brukat vara så att vi har en klar uppfattning om nästa etapp, men nu blir språnget så stort att ingen med säkerhet kan säga vart det för oss. All hjälp behövs alltså för att vi gemensamt ska kunna skriva ett nytt kapitel i den finska rågens historia. Lyckas vi så vinner både Storkyro kommun och hela samhället på det, säger Heinilä med hänvisning till skatteintäkter och arbetstillfällen. I starten kunde företaget avlöna en av grundarna, nu är de anställda omkring 40.



Det ser i alla fall bra ut. Rågwhiskyn har blivit populärare, den säljs redan till cirka 30 länder. I hela världen finns det inte många destillerier som koncentrerar sig enbart på råg. Den finska rågen är aromrikare än exempelvis råg som växt i USA. Dessutom är den rena naturen och odlingstekniken ett trumfkort i konkurrensen. Till råga på allt finns berättelsen om hur företaget föddes i en bastu och de lokalt präglade historierna bakom produkterna.

Hittills har små whiskypartier funnits till salu men målet är att under de närmaste åren kunna bjuda ut produkten på marknaden i takt med efterfrågan. Det nya destilleriet höjer kapaciteten till 330 000 liter om året.

I fjol räknade destilleriets besökscentrum Kyrön Matkailun Edistämiskeskus in 14 000 gäster. Det är tre gånger så många som invånarna i kommunen. Faciliteterna är för små för att konkurrera med platser som lockar hundratusentals besökare, därför satsar man på kvalitet.
- Ambitionen är att varje besökare ska få en upplevelse som är så personlig som möjligt och där priset matchar kvaliteten. Det är samtidigt målet för alla våra produkter, sammanfattar Heinilä.

15.3.2019
Text: Kirsi Tikkanen
Foto: Kirsi Tikkanen