Systrarnas nappuppfinning i medvind

Systrarnas nappuppfinning i medvind

Två systrar i Karstula ville göra det enklare att klara av vardagen med små barn. Resultatet är en innovation som får en att fundera varför i fridens namn ingen har kommit på detta tidigare!

Också en liten lättnad kan innebära ett stort plus i en stressig vardagstillvaro. Kristiina Kahila, som befinner sig mitt i småbarnsåren, gick och grubblade över hur man kunde minska på det eviga diskandet av nappflaskor då hon märkte att det enkla är det vackra.


Varför inte sätta en napp direkt på modersmjölksersättningens förpackning? Och hur är det med andra förpackningar, som exempelvis saft? Alla dessa har ju ändå skruvkork och man skulle inte längre behöva ta med någon nappflaska och inte heller diska, tänkte Kahila.
– Jag talade om saken med min syster Barbara under en gemensam cykeltur och ju mer vi diskuterade desto ivrigare blev vi båda två, berättar Kristiina Kahila.
Idén kändes såpass bra att ett tvivel började gro – månntro någon annan redan hade gjort samma innovation?
– Vi satt länge och googlade men hittade inte motsvarande produkt någonstans. Vi tyckte ju nog att det kändes lite för bra för att vara sant, säger Kahila.

Samarbetsparterna i nyckelposition

När det gäller en idé som kan omsättas i pengar måste man noga fundera på vem man ska tala med.
– Det finns också många lycksökare. Vi har haft turen att hitta bra och pålitliga samarbetspartners, berättar Kahila.
Sakkunnighjälp fick systrarna av Jouni Hynynen vid NTM-centralen i Jyväskylä. Jouni är specialist på att kommersialisera idéer.
– Jouni såg potentialen i vår idé och uppmuntrade oss att gå vidare. Han uppmanade oss att genast söka skydd som nyttighetsmodell. Följande i tur var att låta göra en riktig nyhetsgranskning som visade att det inte fanns någon motsvarande produkt. Vår idé var alltså också officiellt helt ny!


Systrarna Kristiina Kahila och Barbara Kukkonen deltog också i innovationslägret Karhunpesä som ordnades av landsbygdsnätverkets ungdomsarbetsgrupp. Lägret hade stor betydelse för dem.
– Karhunpesä gav oss nya impulser och Kati Rauhaniemi från Vastavirta Oy till samarbetspartner för produktifieringen. Katis erfarenhet har varit till stor hjälp och tillsammans har vi kunnat utveckla KriBar Oy:s framtid och affärsidé i rätt riktning. Också genom den lokala Leadergruppen fick vi stöd, men självfallet har vi också behövt ta eget lån för utvecklingsarbetet, konstaterar Kahila.


Lägret Karhunpesä innebar också att de nya företagarnas väg gick spikrakt till finalen i Landsbygdens tillväxtstig inom Finlands största sparringsprogram för tillväxthungriga företag, KasvuOpen.
Tillsammans med samarbetsparterna inom produktion och distribution har företaget redan gjort de första materialtesterna av matnappen KriBar som är avsedd för småbarnsföräldrar, åldringar, rörelsehämmade och utvecklingshämmade.
–Karstulaföretaget Pohjonen Group gjorde strålande 3D-foton åt oss och med hjälp av dem kunde vi låta tillverka den första prototypen.

Framtiden är ljus men spännande

– Om vi vill ha stöd måste idén utvecklas så att den är nästan klar. Någon halvfärdig version ska vi inte presentera, för just där ser lycksökarna sin chans att komma emellan. Man måste fråga, ta reda på, lägga ihop och lägga till allt i sina egna intryck så får man ett heltäckande perspektiv på vad som helst, och det är viktigt att inte heller förbigå sådant som är negativt, summerar Kristiina Kahila.


Ett eget nätverk är också annars viktigt för nya företagare.
– Vår mamma Helena Vertanen såg genast att vår uppfinning är till stor hjälp i en familjs liv. Också våra män Toni Kahila och Marko Kukkonen har gett projektet sitt fulla stöd.