Rekolan Panimo  anställde nytt folk

Rekolan Panimo anställde nytt folk

Småbryggeriet fick företagsstöd från EJFLU för några år sedan.

Rekolan Panimo finns i Fiskars i Raseborg, i en fastighet som tidigare inhyste en saxfabrik. Platsen valdes på grund av priset och det goda läget – merparten av produkterna säljs till huvudstadsregionen. Personalen uppgår till fyra företagaren medräknad, nu på sommaren är personalstyrkan fem.

 

– Tack vare stödet som vi fick kunde vi nyanställa. Landsbygdsfonden EJFLU hjälper småföretag att verka på landsbygden. Också på landsbygden behövs det liv, arbetstillfällen och företag, så att inte alla behöver flytta till städerna, säger företagaren Jari Leinonen.

 

Över tio smaker

 

Rekolan Panimo satsar på smak, eller borde man kanske säga leker med smaker. Leinonen drar nytta av sin tidigare kökskarriär: han innehade olika restaurangjobb i 17 år, emellanåt var han kock. Att brygga öl var först bara en hobby, men sedan han studerat bryggeriteknik vid sidan av jobbet märkte han att yrkesmässig öltillverkning var en möjlighet.

 

– I alla drycker används genuina, naturliga råvaror, intygar Leinonen. Det gäller att använda färskvaror för att få äkta smak.

 

I bryggeriets ölsortiment finns 10–12 olika smaker. Bland specialiteterna kan nämnas granstrunts- och ingefärsöl. Granstruntarna, som alltså är färska granskott, håller sig fräscha när de pressas efter plockningen på våren och förvaras i frys.

 

I anslutning till bryggeriet finns en butik där man säljer både egna produkter och lokalt producerad mat.

 

– Ingen dålig försäljningskanal, eftersom 150 000 turister besöker Fiskars varje sommar, konstaterar Leinonen.

 

Fortsatt småbryggeriboom

 

Småbryggeriernas förbund har drygt 40 medlemmar och nya ansluter sig hela tiden. Småbryggeriboomen fortgår och konkurrensen skärps. Branschen är allt annat än lätt.

 

– Marginalerna är små. Produkten är dyrare än bulkvara men har så mycket mer smak. Verksamheten på lång sikt måste planeras noga. Det gäller också att vara uppfinningsrik och flitig för att man ska få in produkten på butikshyllorna och i restaurangkranarna. Alla försäljningskanaler måste gås igenom och jag besöker själv de stora kedjorna för att diskutera med dem, säger Leinonen.

 

Det kan hända att matbutikerna efter årsskiftet börjar sälja också starkare öl med en alkoholhalt som är högst 5,5 procent. Leinonen gissar att lagändringen inte inverkar på försäljningsinkomsterna eftersom alkoholhalten i öl från Rekolan Panimo är antingen under 5 eller över 6 procent.

 

Leinonens matblogg: Tuoppi & Sapuska