Arcticint1

Förädlade skogsbär från Kajanaland till Europa

Janne Naapankis Arctic International köpte år 2014 varumärket Marjex inklusive produktionsanläggningar från Sotkamo. Expansionsprojektet fick stöd från Programmet för utveckling av landsbygden i Fastlandsfinland.

På gårdsplanen till företagets produktionslokaliteter, i omgivningen kring före detta Kainuun meijeri i Sotkamo, händer det saker. Bärplockarnas kläder hänger på tork på en lina utomhus. Från fönstret kommer det en aromatisk doft av stekolja, kärlen skramlar och någonstans förs livliga diskussioner på thai.

Bakom hörnet på fabriksbryggan pågår förberedelserna för att ta emot kvällens bärskörd. Lastbilen är fortfarande tom, men inte länge till. Bärpallarna, fulla och tomma, pryder vägg efter vägg. Inomhus är bärrensningen i full gång. Så här ser bärsäsongen i Kajanaland ut, i händelsernas mitt.

Naapanki beklagar att han är försenad. Under bärsäsongens brådaste tid lever företagaren på dagens villkor. Ingen dag är den andra lik, men timmarna går i ett huj.

– Klockan sex på morgonen stiger jag upp och efter midnatt går jag till sängs igen.

Kartorna visar de bästa bärställena. Janne Naapanki visar var man får plocka officiellt ekologiska bär.

Lokala bär har stort förädlingsvärde

Naapanki är hemma från Muonio i Lappland och började sin arbetskarriär som turistföretagare. Vid sidan om skapade han kontakter till folk som var intresserade att köpa lokala bär. Till en början såldes bären obehandlade vidare till industriella förädlingsanläggningar. Då kom plockarna ännu från Ryssland, Ukraina och Polen. År 2008 grundade han Arctic International Oy vars verksamhetsidé var plockning, försäljning och förmedling av skogsbär.

År 2013 skedde det förändringar i företagets ägarbas och affärsidén uppdaterades. Förutom att sälja till industrin ville Naapanki förädla och frysa in färska bär för detaljhandelns och storkökens behov, utan mellanhänder. Snart började han inse att det gömmer sig en oerhörd kraft i de rena bären från norr, förutsatt att man börjar förädla dem.

Färska blåbär hamnar ofta i frysdisken. I Finland är djupfrysta bär en klart stigande trend.

– Jag ville bara inte överlåta så fin råvara till länder utanför Finland. Efter att jag hade insett bärens förädlingsvärde gick jag systematiskt in för att utveckla vår organisation i en effektivare riktning.

Utvecklingen kräver vilja att försöka

– Vi är en smidig aktör och redo att svara mot den ökade bärkonsumtionen. Det är av största vikt att bären är högklassiga och inhemska. Den här branschen är enkel business där man tillgodoser existerande behov, funderar Naapanki.

Det är ändå en konst att förstå karaktären av behovet att konsumera. Förädlade produkter får inte innehålla onödiga tillsatser och bärhalten måste vara hög. Produktutvecklingen kräver kontinuerlig experimentlusta och iakttagande av mattrenderna. En del idéer fallerar redan i testet, en del når butikshyllorna. Som till exempel blåbärssaft som tappas från en återanvändbar förpackning med kran. Den kommer på butikshyllorna redan i höst.

Vintern är produktutvecklingens tid. Blåbärssaft utan tillsatsämnen förvaras behändigt i en lådförpackning med kran. Nyheten når affärerna i höst.

Förädlarna investerar i internationalism

Arctic Internationals fördel är en egen kontaktperson i Thailand som vägleder plockarna till Sotkamo och de närliggande områdena. Naapanki har cirka tio bärläger under den bästa plockningssäsongen i juli-september. Bärlägren består av grupper om cirka 50-70 personer.

– Thailändarna är flitiga plockare, och utan dem skulle det inte bli till något. Om jag bara förlitade mig på finländska plockare skulle bären bli kvar i skogen.

Konkurrensen i bärbranschen är hård. Aktörerna är många och investeringarna nödvändiga. Naapanki är veteran på området, trots att han bara är 40 år. Han ångrar inte en sekund att han hoppade över från turism till bär. Farten bara ökar när åren blir flera, skrattar företagaren.


– Allt som går att använda i naturen intresserar. Man måste hela tiden gå framåt, säger Naapanki.

Uppdateringsdatum: 17 feb. 2020