Virtuaalilasit päähän ja luontoon!

Virtuaalilasit päähän ja luontoon!

Oletko laittanut virtuaalilasit päähän ja siirtynyt hetkeksi nauttimaan luonnon vihreydestä ja hiljaisuudesta? Tai nauttinut vauhdikkaasta melontaretkestä tietokoneen ruudulta? Tai oletko tarkistanut, onko kansallispuiston nuotiopaikalla tuli vai ei mobiilisovelluksella ennen retkelle lähtöä?

Edellä mainitut saattavat kuulostaa hiukan futuristisilta, mutta 360-kamerat, action-kamerat, lisätyn todellisuuden (AR) sovellukset ja asioiden internet (IoT) mahdollistavat jo kaiken tämän. Tekniikka kehittyy niin huimaavalla vauhdilla, että kuka ties tulevaisuudessa voit jopa nuuhkia sateisen niityn tuoksua kotoa käsin, tai nähdä luontopolun vuodenaikojen vaihtelun yhdellä kävelyllä.

Virtuaaliluonto hankkeessa on tutustuttu kahden ja puolen vuoden ajan 360-luontovideoiden tekemiseen sekä tutkittu 360-videoiden vaikutusta kansainvälisten matkailijoiden matkustushalukkuuteen. Hankkeessa on tehty myös esineiden Internet (IoT) ja lisätyn todellisuuden kokeiluja, joista on kerätty kokemuksia ja kommelluksia, sekä hyviä käytänteitä. Näitä oppeja on jaettu luontomatkailuyrittäjille mm. seminaareissa ja verkkosivujen tietopaketeissa. Hankkeessa tehdyillä videoilla ja kuvamateriaalilla markkinoidaan suomalaista luontomatkailua sosiaalisen median kanavissa. 

 

Postikortin metsä herää henkiin lisätyn todellisuuden (AR) välityksellä

Virtuaaliluonto on Euroopan maaseuturahaston rahoittama hanke, jota Lahden ammattikorkeakoulu toteuttaa yhdessä Haaga-Helian, Karelia ammattikorkeakoulun ja Itä-Suomen Yliopiston Kauppatieteiden laitoksen matkailun opetus- ja tutkimuskeskuksen kanssa.

Hankkeen verkkoportaali on osoitteesta virtual.outdoorsfinland.com Verkkoportaalista löydät hankkeen aikana tuotettuja videoita, 360-videoita ja valokuvia. Videot ja kuvat ovat julkaistu Creative commonsin CC-BY-ND 4.0 –lisenssillä, joten videoita ja kuvia saa vapaasti hyödyntää yritysten markkinoinnissa ja mainonnassa, kunhan hanke ja kuvaajan mainitaan. Videoissa on kuvattu mm. avantouintia, melontaa ja mökkeilyä.

Verkkoportaaliin on koottu hankkeen julkaisut sekä tiiviitä tietopaketteja yrityksille. Portaalin tietopaketit auttavat yrittäjän alkuun 360-videoiden hyödyntämisessä, niissä kerrotaan mitä omien videoiden kuvaaminen vaatii ja kuinka välttää yleisimmät ensikertalaisen virheet. Tietopaketeissa on myös vinkkejä Instagramin hyödyntämiseen luontomatkailun markkinoinnissa, tietoa drone-kuvaamisesta, ja ohjeita videoiden tarinallistamiseen.

Hankkeen aikana olemme mm. huomanneet, että GoPro action-kameralla voi helposti kuvata väärinpäin ja kameran käynnistymisessä on viivettä, pakkasella 360-kameran akun kesto on todella lyhyt ja kylmät talviolosuhteet voivat edelleen yllättää talveen tottuneen suomalaisenkin. Hyvä suunnittelu sekä joustava aikataulu ovat tarpeen, kun kuvataan luonnossa. 

Jos kiinnostuit hankkeesta tai 360-videoiden tekemisestä, osallistu Virtuaaliluonnon loppuseminaariin, joka järjestetään perjantaina 18.1.2019 Haaga-Helian Pasilan kampuksen auditoriossa. Seminaarissa jaamme parhaita käytäntöjä ja kerromme lisää hankkeesta. Seminaari on maksuton. Ilmoittautuminen kotisivujemme kautta. Lämpimästi tervetuloa.

Lisätietoja hankkeesta:
Essi Prykäri
Projektipäällikkö, Lahden ammattikorkeakoulu Oy
essi.prykari@lamk.fi

11.1.2019
Teksti: Essi Prykäri/Virtuaaliluonto
Kuvat: Ria Gynther ja Miikka Virtanen/Virtuaaliluonto