Sisältö ratkaisee – höpinästä konkretiaan

Sisältö ratkaisee – höpinästä konkretiaan

Viestinnän ammattilaiset kannustavat yrityksiä rehelliseen ja rohkeaan viestintään.

Kontiolahtelaisen Rookie Communications Oy -yrityksen nettisivuilla lukee, että huutokilpailujen aika on ohi. Viestinnässä onnistuvat ne, joilla on kiinnostavaa sisältöä. Sisältöä, josta on hyötyä ja joka herättää tunteita. Jaiks. Tässä vaiheessa näiden maaseuturahaston sisällöntuottajilla alkaa puntti tutista – heti meni tunteisiin.

Päätimme tehdä jutun viestinnän ammattilaisten kanssa varovaisen turvallisesti sähköpostin välityksellä ja antaa heidän kertoa asioista omalla tavallaan. Kymmenen tiukkaa kysymystä liittyvät maaseutuun ja yrittäjyyteen sekä tietenkin viestintään. Vastaukset kysymyksiin antoi yrityksen perustaja Arttu Käyhkö.

1. Olette saaneet tukea maaseuturahastosta, mihin?

Kyseessä oli tuki aloittavalle yritykselle, ja saimme siitä apuja hyvinkin moneen asiaan kuten ensimmäisten kuukausien vuokriin, kirjanpidon järjestämiseen, verkkosivujen rakentamiseen, työvälineisiin, koulutuspakettien rakentamiseen jne. Tuki auttoi todella paljon yritystoiminnan käynnistämisessä ja emme varmasti olisi päässeet näin hyvin vauhtiin ilman sitä.

2. Mitä mieltä olitte maaseuturahaston viestinnästä, mikä kolahti vai jäikö mitään mieleen?

Sain oikeastaan kaiken tarvittavan tiedon suoraan ELY:n asiantuntijoiden välityksellä. Heidän pakeilleen osasin kääntyä ystävien ja muiden asiantuntijoiden, kuten Proper Oy:n Teemu Purmosen ansiosta. Muuten en olisi tästä mahdollisuudesta tiennyt, mikä toki kielii siitä, että viestintää on varaa tehostaakin. Yritystoiminnan aloittamisessa toki on niin paljon huomioon otettavia asioita, että en varmastikaan osannut etsiä tietoa kaikista paikoista.

3. Miten maaseudusta pitäisi viestiä?

Ihan niin kuin kaikesta muustakin - rehellisesti ja konkreettisesti ja oikealle kohderyhmälle. Mitä mahdollisuuksia maaseutu tarjoaa ja kenelle? “Monien mahdollisuuksien maaseutu, rauhaa ja luontoa!” -höpinästä pitää päästä käytäntöön.

4. Miksi yrityksenne sijaitsee juuri Kontioniemessä?

Unelma yrityksestä oli juuri herännyt, kun kuulin, että Kari Kola puuhaa Kontioniemeen luovien alojen yhteisöä. Kävin katsomassa, mistä on kyse, ja vuokrasin huoneen siltä seisomalta. Olen myös asunut Kontioniemessä vajaan kolmen vuoden ajan, joten tiesin alueen entuudestaan

5. Nettisivujanne tutkiessamme löysimme aukkoja. Kenen kanssa teette töitä?

Tämä on tyypillinen suutarin lapsella ei ole kenkiä -tilanne. Hommia on ollut niin paljon, että omien verkkosivujen päivittäminen on jäänyt jalkoihin. Joulun seutuun on tähän varattu aikaa, koska ihan varmasti menetämme koko ajan asiakkuuksia tämän takia.

6. Miksi teette hassuja videoita Facebookiin?

Päivittäinen videoblogi, jossa pyrimme antamaan näkökulmia ja vinkkejä markkinointiin ilman mitään taka-ajatuksia on tyypillinen esimerkki tämän päivän sisältömarkkinoinnista. Olipa kyseessä mikä yritys tahansa, asiakkaalle tavalla tai toiselle arvoa tuottavat sisällöt alkavat olla välttämättömiä. Meille tavaksi on valikoitunut Rookietip of the Day -videoblogi, mutta tapoja on toki monia muitakin. Nehän eivät suinkaan aina ole hassuja, vaikka toki pyrimme tuomaan persoonaa peliin; ei ole koskaan pahitteeksi, että sisältö on myös viihdyttävää.

Jos joku epäilee, että onko tällainen vaivan väärti, niin voin paljastaa, että tätä kautta tullut näkyvyys on poikinut meille useita asiakkuuksia - ihan suurimmista lähtien.

7. Onko olemassa, jos ei ole Facebookissa?

On toki, mutta kyllähän siinä jättää ison mahdollisuuden käyttämättä. Yrityksen pitää olla siellä, missä sen asiakkaat ovat, ja asiakkaat ovat Facebookissa - ihan kaikilla yrityksillä. Säännöllinen sisällöntuotanto omalle Facebook-sivulle on tärkeää, mutta vielä tärkeämpää on hyödyntää Facebook mainonnan työkaluna. Siinä se on tällä hetkellä täysin omaa luokkaansa – katsotaanpa asiaa sitten kohdennuksen, tavoittavuuden tai kustannustehokkuuden näkökulmasta. Se, että Facebookista saa tehot irti, vaatii toki paneutumista tai sitten kumppanin, mutta yritys joka ei siihen lainkaan panosta, menettää koko ajan kauppaa. Sama pätee digitaalisiin kanaviin ylipäätään: jos ei löydy hakukoneesta tai omat verkkosivut ovat retuperällä, asiakkaat kääntyvät kilpailijoiden puoleen. Se että töitä on vielä riittänyt, ei ole syy olla panostamatta digiin - yksi kaunis päivä tilanne on toinen ja silloin muut ovat mahdollisesti karanneet tavoittamattomiin.

8. Kolme kovaa vinkkiä yrityksen viestintään?

  1. Avoimuus ja rohkeus

    - Kerro miten asiat ovat eikä kuten toivoisit niiden olevan. Ja jos haluat erottua massasta - mikä on kaiken sälän seassa täysin välttämätöntä - mieti kenelle haluat sanoa ja mitä ja sano se erottuvalla tavalla. Ja keskity omiin vahvuuksiin! Kyllähän fakta on se, että yritysten markkinointiviestintä tuppaa olemaan kamalan varovaista edelleen; mietitään aivan liikaa, mitä muut ajattelevat tai entä jos joku ei tykkääkään tästä tai jopa suuttuu. Sellaisesta ajattelusta pitää yksinkertaisesti päästä eroon.

  2. Mieti kenet haluat tavoittaa

    - “Kaikille kaikkea” -ajattelu on historiaa. Yrityksen pitää kaikessa markkinoinnissaan ja viestinnässään miettiä tarkkaan, kenelle hän haluaa puhua. Sen jälkeen päästään vasta miettimään kanavia ja sisältöjä. Kohderyhmiä voi toki olla useita, mutta 30-vuotiasta sinkkunaista ja 72-vuotiasta eläkeläispariskuntaa ei puhutella samalla tavalla.

  3. Aktiivisuus
    - Yrityksen pitää olla säännöllisesti esillä ja siihen verkko tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden: on some, blogit, videot ja muut verkkosisällöt yms. - mutta yhtä lailla napakka kirjoitus sanomalehden mielipidepalstalla toimii. Asiakkaat kääntyvät yhä enemmän valinnoissaan sellaisen yrityksen puoleen, johon ne voivat luottaa ja jonka arvomaailmaan he voivat yhtyä, eikä tässä ole oikotietä onneen, vaan on oltava fiksulla ja asiakasta auttavalla tavalla esillä. Etenkin sosiaalinen media tarjoaa mahdollisuuden vuoropuheluun asiakkaiden kanssa ja asiakkaat sitä myös odottavat. Some on koko ajan enemmän myös asiakaspalvelun kanava ja erinomaisen hyvä sellainen onkin.

9. Mitkä ovat yleisimmät virheet yrityksen viestinnässä? Kolme kovaa ”vältä näitä” –vinkkiä.

  1. Mieti rehellisesti, onko asia niin kuin väität?

    - Eräässä workshopissa käytiin erään yrityksen verkkosivuilla itsestään kertomat viisi väittämää läpi - että onko asia oikeasti näin? Lopussa oli vedetty ruksi kaikkien viiden yli. Kannattaa muistaa, että asiakas ei ole hölmö.

  2. Miksi ketään kiinnostaisi?

    - Yritys itsessään ei valitettavasti kiinnosta ketään. Älä siis kerro itsestäsi vaan keskity viestinnässä siihen, kuinka voit asiakasta auttaa - ja tässä tullaan usein sisältömarkkinoinnin tontille.

  3. Älä jeesustele vaan auta

    - “Luotettavaa palvelua jo vuodesta 1975” kertoo toki, että yritys on ollut pitkään olemassa ja on oletettavasti tehnyt asioita oikein. Asiakkaalle sillä on kuitenkin paljon vähemmän merkitystä kuin yritys itse helposti luulee, joten pääviesti se ei voi olla.

10. Miksi ja mihin yrittäjä tarvitsee ammattiviestijää?

Kyllä kaikki lähtee markkinointisuunnitelmasta: mitä halutaan sanoa, kenelle, missä, miksi ja miten? Näitä asioita on monesti itse vaikea nähdä, kun on kyynärpäitään myöten kiinni päivittäisessä tekemisessä ja se vaatii sparrausta. Sen jälkeen vasta päästään nk. jalkautuksiin eli oikeassa paikassa oikeaan aikaan näkyviin erottuviin sisältöihin. Usein ongelmana markkinoinnissa on se, että tehdään satunnaisia pistoja puolivillaisesti mietityillä sisältökärjillä ja siitä vedetään johtopäätöksiä, että “Facebook ei toimi meillä” tai “printti ei toimi meillä” jne. Tämän päivän markkinointi on suunnitelmallista, johdonmukaista ja pitkäjänteistä työtä, johon kuuluvat olennaisena osana testaus ja epäonnistumiset.

Tutustu yrityksen tarinaan ja tyyppeihin www.rookiecom.fi, mistä löydät tiesi myös yrityksen somekanaviin.