Maaseudun näkökulmaa kansainvälisessä liikennesummitissa

Maaseudun näkökulmaa kansainvälisessä liikennesummitissa

Noin tuhat osallistujaa yli 70 maasta kokoontui toukokuussa Saksan Leipzigiin tarkastelemaan liikenteen ajankohtaisia trendejä ja tavoitteita. Vaikka maaseutu näkyi vähän virallisissa otsikoissa, tuli se useammin esille luennoissa ja keskusteluissa. Suomalaisten pilotit ja toimenpiteet kiinnostivat.

Pieni tutkijapäivä ja isompi massatapahtuma

The International Transport Forum (ITF)* järjestää vuosittain liikennealan maailmanlaajuisen Summitin. Tämän vuoden teemana oli ”Transport Connectivity for Regional Integration”, liikenneyhteyksillä alueiden yhdistymistä. Esimerkiksi matkailua ja alueiden kestävää kehitystä käsitelleessä paneelissa tuli esille, että ilman hyviä liikenneyhteyksiä ei voi syntyä menestyvää matkailukohdetta, mutta tietenkään hyvät liikenneyhteydet eivät takaa menestyvän matkailukohteen syntyä. Keskeisenä osana hyviä liikenneyhteyksiä nähtiin saumattomat matkaketjut. Ajatus matkaketjuista kannattaisi hyödyntää myös suomalaisissa maaseutumatkailukohteissa, vaikka panelistit käsittelivät miljoonien turistien matkakohteita.

Tutkijoiden päivässä esiteltiin muun muassa hankkeita ja pilotteja. Rural mobility (RUMOBIL) -hanke tarkastelee seitsemässä maassa kahdeksan pilotin voimin väestöään menettävien alueiden liikkumishaasteita (pääkuvassa). Vaikka päivän aikana ei ollut esiintyjää Suomesta, nähtiin kalvoilla suomalaisten tuottamaa materiaalia ja yritysesimerkki Suomesta.

Suomi kiinnostaa, englanninkielistä aineistoa kaivataan

Suomi on aidosti pitkien etäisyyksien harvaan asuttu maa. Lisäksi viranomaisten, yritysten ja kansalaisten välillä on sujuvaa keskustelua ja yhteistyötä. Siksi ulkomailla kiinnostaa, kuinka Suomessa kehitetään liikkumista ja ratkaistaan liikkumisen haasteita. Yksi este tiedon tehokkaalle leviämiselle on englanninkielisen materiaalin vähäinen määrä Suomessa tehtävästä kehitystyöstä.

Suomalaisten kannattaisi rohkeasti levittää tietoa myös siksi, että Suomessa ymmärretään maaseudun olevan monielinkeinoinen ja monipuolinen alue. Summitissa kuultiin keskusteluja siitä, kuinka maaseudulla elanto ansaitaan pääasiassa maataloudella. Suomessa ja varmaan suurimmassa osassa maailman maita tämä ei ole pitänyt paikkaansa vuosikymmeniin, joten nykyaikaisessa maaseutukuvassa on vielä kirkastamista.

Kaiken kaikkiaan Summitin keskusteluissa tuntui olevan läsnä kaksi maailmaa: toinen ihannoi suuruuden ekonomiaa. Toinen oli erittäin huolissaan maailman kantokyvyn ylittymisestä ja ilmaston lämpenemisestä.

Osallistumispassilla ilmainen paikallisliikenne

Summit-osallistujat pitivät kaulassaan osallistumispassia, jossa oli henkilön nimi, taustaorganisaatio sekä QR-koodi sisäänpääsyyn. Uusi juju oli siinä, että samalla passilla sai liikkua ilmaiseksi ja rajattomasti paikallisliikenteessäkin! Systeemi todellakin toimi, koska lähijunan konduktöörille riitti matkalipputarkastuksen yhteydessä messupassiemme näyttäminen. Tällaista voisi kokeilla myös Suomessa, se kannustaa joukkoliikenteen käyttämiseen ja uuden kokeilemiseen.

Kiitos Verkostopalveluille matkan tukemisesta! 

*ITF on OECD:n alainen 60 valtion välinen organisaatio. Se toimii ajatushautomona eri valtioiden välisiin kuljetuksiin liittyviin kuljetusperiaatteisiin, kattaen kaikki eri liikkumisen muodot. Tärkein näkökulma on työstää asioita politiikkatasolla, joten se kokoaa yhteen erityisesti eri valtioiden liikennealan viranomaisia.

25.6.2019
Teksti: Heli SiiriläProjektipäällikkö, Vaasan yliopisto Levón-instituutti: Maaseudun kuljetusten ja liikkumisen digiboksi -hanke sekä Jenni Eckhardt, Erikoistutkija VTT: Maaseudun kuljetusten ja liikkumisen digiboksi -hanke
Kuvat: Heli Siirilä