Liikenteen muutos lymyää yllättävissä paikoissa

Liikenteen muutos lymyää yllättävissä paikoissa

Kun jääkiekkoliiga tarkasteli hiilidioksidipäästöjään, paljastui suurimmaksi päästölähteeksi fanien matkustaminen matseihin. Missä kaikkialla mahtaa lymyillä liikenteen muutosmahdollisuudet maaseudulla?

Jääkiekon Liiga on laatinut ympäristöohjelman. Motivaattorina toimi toive, että jengi tulevaisuudessakin pääsisi harjoittelemaan luistelua ja jääkiekkoa ulkojäällä.

Ohjelman laadinta käynnistyi tekemällä selvitys liigan hiilijalanjäljestä. Selvityksen mukaan leijonan osa (64 %) liigan hiilidioksidipäästöistä tulee fanien matkustuspäästöistä otteluiden yhteydessä. Joukkueiden matkat muodostavat kahdeksan prosenttia. Loput päästöt tulevat areenojen sähkönkulutuksesta (17%) ja lämmityksestä (11%).

Ympäristöohjelman myötä Liigan eri toimijat aloittavat järjestelmällisen työn hiilijalanjälkensä pienentämiseksi. Työtä riittää monella rintamalla, jossa fanien matkustustavat ovat yksi keskeinen tekijä. Nyt liiga toivoo, että kannattajat saapuisivat matseihin joko joukkoliikenteellä tai mahdollisimman täysillä kimppakyydeillä.

Matkoja ja kuljetuksia tarkastelemaan eri yhteyksissä

Liigan ympäristöohjelma taustaselvityksineen on selkeä esimerkki siitä, että liikenteen päästöt ja tarve muuttaa liikkumistottumuksia tulevat vastaan yllättävissä paikoissa. Ne eivät ole vain kuljetusalan yritysten tehtäviä hoitaa. Ne ovat jokaisen meidän arjessa, niin erilaisilla maaseuduilla kuin kaupungeissa. Liikkuminen ja matkat ovat aina väline saavuttaa jotain muuta: harrastukset, työpaikat, koulut, palvelut, ystävät.

Missä kaikkialla lymyilevätkään maaseudun asukkaiden ja yritysten liikenteen päästöt ja kuinka niihin voisi vaikuttaa? Liiga-esimerkki osoittaa osaltaan, että aihetta kannattaisi käsitellä kaikenlaisten palveluiden yhteydessä ja eri yhteisöissä (kuten kyläyhdistyksissä ja harrastuskerhoissa).

Miten matkat yhdistymään maaseudulla?

Liikenteen lainsäädäntö on muuttunut voimakkaasti vuonna 2018. Se osaltaan vauhdittaa muun muassa uusien applikaatioiden ja ohjelmistojen ilmestymistä liikennemarkkinoille. Yksi keskeinen kehityskohde on matkojen yhdistely.

Ne eivät kuitenkaan yhdisty, jollei ole ihmisiä, jotka haluavat yhdistellä matkojaan tai yrityksiä, jotka haluavat yhdistellä kuljetuksiaan.

Olisiko maaseudulla parhaiten yhdistettävissä pendelöintiliikenne tai muu työmatkaliikenne? Toisaalta harrastukset ja luottamustehtävien hoito taitavat saada ihmisiä paljon liikkeelle. Näissä usein kokoontuvat samat ihmiset, joka helpottaa esimerkiksi kimppakyytien suunnittelua. Entä mitkä eri yritysten kuljetukset yhdistyisivät ensivaiheessa?

Oman rumbansa muodostavat lasten harrastuskuljetukset. Niihin liittyvä Kyläkyyti-kokeilu alkoi tammikuussa 2019 Porvoon pohjoisissa kylissä. Alueella ei ole julkista liikennettä iltaisin, mutta harrastuksiin liikkuvia lapsia löytyy. Ratkaisuksi tähän tilanteeseen testataan kokeilussa mobiilisovelluksella käytettävää kutsuohjautuvaa joukkoliikennettä.

Liigaa motivoi muutokseen toive, että lapset tulevaisuudessakin voisivat luistella luonnonjäällä. Mikä motivoisi sinua muuttamaan liikkumistapojasi?

19.2.2019
Teksti: Heli SiiriläVaasan yliopiston Levón-instituutissa Maaseudun kuljetusten ja liikkumisen digiboksi -hankkeen projektipäällikkö, joka usein kyselöö mahdollisuutta kimppakyytiin.