Kasvua ja hyvää henkeä

Kasvua ja hyvää henkeä

Kasvu Openin vuosi 2017 päättyi Jyväskylässä Kasvun karnevaali –tapahtumaan, jossa oli näyttävästi esillä suomalaisen kasvuyrittäjyyden kasvot eri puolilta maata.

Kasvu Openista on vuosien mittaan kasvanut aidosti valtakunnallinen tapahtumakokonaisuus. Alueellisten ja teemoittaisten kasvupolkujen kautta yritykset saavat arvokasta sparrausta oman liiketoimintansa kehittämiseen.

Suuren yleisön kannalta mielenkiintoisinta antia ovat päälavalta tehdyt parin minuutin yritysesittelyt, joita kilpailuun osallistujat hiovat aivan viime metreille saakka. Samalla tapahtuman henki on vahvasti verkostoitumista tukeva, melkeinpä jokainen osallistuja on valmis esittelemään omaa tekemistään ja kuulemaan mitä itsellä olisi hänelle annettavana.

Parin tuhannen tapahtumavieraan joukosta löytyy jokaiselle mielenkiintoisia uusia tuttavuuksia – itse ehdin puolentoista vuorokauden aikana käymään kolmisenkymmentä keskustelua enkä luultavasti ollut edes aktiivisimmasta päästä.


Puheenvuoroja kasvun osaamisesta


Itselleni mieleenpainuvimman puheenvuoron piti hallitusammattilainen ja viestinnän sekä markkinoinnin osaaja Anne Korkiakoski. Annen mukaan panostukset markkinointiin tulee nähdä yrityksessä investointina eikä pelkkänä kuluna. Mitä isommasta toiminnasta on kyse, sen pitkävaikutteisempia ja hitaammin vaikuttavia nämä panokset ovat. Siksi markkinoinnin on oltava osa organisaation ydintoimintaa perinteisemmän "tehkää joku mainoskampanja"-ajattelun sijaan.


Mahdottomasta mahdollista


Kasvu Open on ollut mukana useiden isoon kasvuun yltäneiden yritysten tarinassa. Näitä tarinoita esiin tuomalla kannustettiin osallistujia tavoittelemaan mahdottomankin tuntuisia onnistumisia. Rohkaisua ja esimerkillä johtamista yrittäjät ja me muut osallistujat kaipaammekin, sillä pitkän talouslamaannuksen jäljiltä isoon ajatteluun rohkenevista ihmisistä on Suomessa pulaa.

Eräänä esimerkkinä isosta ajattelusta puheenvuoron sai Naava Oy:n Aslak de Silva. Alun perin "vanerisia kukkaruukkuseiniä" ensimmäisissä Kasvu Openin tapahtumissa esitellyt yritys on vienyt toimintansa aidosti kansainväliselle tasolle, yhdistäen teknologiaa ja useita maailman megatrendejä. Yrityksen asenne on kunnossa: tuotteesta on laadittu minuutin mittainen esittelyvideo jonka ajoitus on mietitty sekunnilleen "jotta jos saamme minuutin aikaa esitellä Naava Richard Bransonille, hän pääsee tästä perille".


Karnevaalitunnelmaa


Kasvu Openin huipentumana palkittiin neljä parhaaksi arvioitua kasvupolkujen kautta finaaliin yltänyttä kasvuyritystä. Useampi palkituista totesi palkinnon olevan huikea tunnustus omalle työlle, mutta että varsinainen hyöty Kasvu Openista on koitunut yritysten saamasta sparrauksesta kasvupoluilla ja finaalitapahtumassa. Tämä kannattaa pitää mielessä kun harkitsee, kannattaisiko lähteä mukaan vuoden 2018 kasvupoluille – esimerkiksi Maaseudun kasvupolulle, jossa Maaseutuverkostokin on yhteistyökumppanina mukana!

Teksti: Tommi Ylimäki, verkostoasiantuntija/Verkostopalvelut