Aitous, ekologisuus ja puhtaus - ruoan tärkeät arvot näkyivät Kauhajoen Ruokamessuilla

Aitous, ekologisuus ja puhtaus - ruoan tärkeät arvot näkyivät Kauhajoen Ruokamessuilla

Lähiruoan ja lähialueen tuotteiden arvostus näkyi Kauhajoen Ruokamessuilla Ihmiset ovat palaamassa takaisin juurille: puhtaaseen ravintoon ja makuihin, joita lähialue tarjoaa. Myös oman asuinalueen kehittäminen ja elinvoimaisuuden säilyttäminen koetaan arvokkaiksi ja tärkeiksi. Tämä kaikki konkretisoitui tänä vuonna jo 28. kerran järjestetyillä Kauhajoen Ruokamessuilla, kun messut kokosivat yhteen lähialueen yrittäjiä ja heidän tuotteistaan sekä ruoasta kiinnostuneita kuluttajia.

Kokkitupa – lähiruokaa ja kraaterivettä

Tiina Kujala työskenteli pitkään Helsingissä Lasipalatsissa palvelupäällikkönä.
- Ruoanvalmistuksessa käytettiin paljon lähituottajilta saatavia raaka-aineita ja lähiruoka oli siellä jo silloin ilmiö.
Kujala muutti Helsingistä takaisin kotiseudulleen Lappajärvelle, joka oli pullollaan mainioita raaka-aineita. Tästä inspiroituneena Kujala alkoi pyörittää catering- ja pitopalvelu Kokkitupaa, johon hän sai yritystukea Leader Aisaparilta.
- Käytän lähiruokaa 80-prosenttisesti. Ainekset ovat suurimmaksi osaksi Lappajärveltä. Rakennan menuun niin, että siinä käytetään aina senhetkisen kauden tarjoamia lappajärveläisiä raaka-aineita.
Kujalalle lähiruoka merkitsee laatua, puhtautta ja ensiluokkaisia raaka-aineita.
- Se on myös tuoreutta ja ekologisuutta. Haluan käyttää lähiruokaa myös rakkaudesta maaseutuun ja sen elinvoiman säilyttämiseen. Vain tuotteita käyttämällä ja nostamalla esiin säilytämme mahdollisuuden jatkossakin viljellä ja tuottaa ruokaa Suomessa.
Kokkitupa on lanseerannut myös uutuustuotteen, kraateriveden.
- Vesi pulppuaa meteoriitin kraaterista, 30 metrin syvyydestä. Toinen vesistä on maustamaton ja toinen on maustettu Lappajärven ympäristöstä poimituilla kuusenkerkillä.
Kraaterivesi ei ole vielä myynnissä, mutta sitä on ollut tarjolla tilaisuuksissa, myös Kauhajoen Ruokamessuilla.


Kokkitupa oli Kauhajoen Ruokamessuilla. Tarjolla oli mm. savulohihärkäpiirakkaa, sienisipulipiirakkaa, omenapiirakkaa ja punaherukkamehua. – Sienipiirakassa on omin käsin kerättyjä sieniä. Myös marjat ja omenat on itseltä. Teen itse mahdollisimman paljon alusta loppuun, kertoi Kokkituvan yrittäjä Tiina Kujala.

Namitupa – käsintehtyjä karamelleja

Ilmajoella on tarjolla harvinaista herkkua Suomessa. Paikkakunnalla sijaitsevassa Namituvassa makeiset nimittäin valmistetaan käsityönä.
- Polka-karamellit saivat makunsa ja muotonsa jo 1859. Niiden lisäksi muut vanhan ajan karamellit ja 1930-luvulla Suomessa yleistyneet salmiakit ovat meidän ominta osaamista, kertoo tuotannosta ja markkinoinnista vastaava Lotta Laine (pääkuvassa).
Namitupa on saanut tunnustusta makeisistaan. Salmiakeilla on tullut jopa Salmiakki Finlandia -palkinnot 2017 ja 2012.
- Karamellit leivotaan Ilmajoella ja tuotantoon pääsee tutustumaan tehtaanmyymälästä lasin läpi katsellen. Tarjoamme ohjelmapalveluita esimerkiksi tyky-päiville, polttareihin ja synttäreille. Ohjelmapalveluna karamellien valmistusta pääsevät kokeilemaan myös asiakkaat, selvittää Laine.
Namitupa on suosittu matkailukohde Ilmajoella. Yritys on myös mukana Leader Liiverin yritysryhmähankkeessa alueen matkailun kehittämiseksi.

Valkoinen Puu – aitoja ja puhtaita makuja

Valkoinen Puu on tarjonnut makumaailmoja Kauhajoella vuodesta 2011 ja Seinäjoella vuodesta 2016. Matkustellessaan yrittäjäpariskunta Kirsi ja Mark Heidt tutustuvat uusiin makuelämyksiin, joista he saattavat inspiroitua niin, että se näkyy myös Valkoisen Puun tarjonnassa. Vaikka vaikutteita saatetaan ottaa kauempaakin, leivonnaisten ja ruokien valmistuksessa arvostetaan paikallisuutta. Lähiruoka on tärkeässä roolissa.
- Käytämme mahdollisimman paljon lähiruokaa. Kaikki, lukuun ottamatta erityisruokavalioiden tuotteita, leivotaan luomuspelttijauhosta, jota myllytetään tässä 10 kilometrin päässä. Myös marjat: puolukat, herukat ja mansikat tulevat paikallisilta marjatiloilta. Liha tulee Kauhajoen Hyypästä ja Teuvalta, kertoo Kirsi Heidt Kauhajoelta.

Valkoisessa Puussa lähiruokaa suositaan, koska sen tarjoamat aidot ja puhtaat maut ovat lähialueen rikkauksia, jotka hivelevät makunystyröitä.
- Suosimme lähiruokaa myös, koska se on ekologista ja siksi, että kun tunnemme tuottajan, tiedämme, mitä saamme, Kirsi lisää.

Valkoinen Puu oli Kauhajoen Ruokamessuilla Coffee Boxillaan, johon yritys on saanut tukea Leader Suupohjasta. Tarjolla oli paikallisen myllärin luomuspelttijauhosta leivottuja kakkuja ja piirakoita. Kirsi ja Mark Heidtille lähiseudun tarjoamat aidot ja puhtaat maut ovat tärkeitä.

Alavuden Öljynpuristamo – Paikallisuus ja jäljitettävyys tärkeitä

Alavudella on vuodesta 1997 toiminut öljynpuristamo, jonka paikalliset viljelijät ovat perustaneet. Puristamossa valmistuu sekä kylmäpuristettu rypsiöljy että erilaiset maustetut kylmäpuristetut rypsiöljyt.
- Raaka-aine tulee meille pääosin noin 100 kilometrin säteeltä. Meillä on myös sopimusviljelijöitä varmistamassa hyvälaatuisen raaka-aineen saantia korkealaatuisiin öljyihimme. Meille on tärkeää, että tiedämme, mistä raaka-aine tulee ja myös se, että se on jäljitettävissä, kertoo toimitusjohtaja Hanna Yli-Kuha.
Yli-Kuhan mukaan jäljitettävyys lisää tuotteen turvallisuutta. Kotimaisuus on avainasemassa myös Alavuden Öljynpuristamon uutuustuotteessa, punajuuripestossa.
- Siinä on käytetty suomalaista punajuurta ja omaa kylmäpuristettua rypsiöljyä. Tuote on vegaaninen, gluteeniton, laktoositon ja pähkinätön, selvittää Yli-Kuha.
Leader Kuudestaan on rahoittanut Alavuden Öljynpuristamon kehittämistoimia vuosien varrella.

Alavuden Öljynpuristamolta on tullut uusi tuote, punajuuripesto.
Maistiaisia oli tarjolla Kauhajoen Ruokamessuilla.

Teksti: Marjukka Mäkinen, ViestitEllen
Kuvat: Marjukka Mäkinen