Tee se Suomessa -kampanja haluaa nostaa esiin ilmastoystävällistä kotimaanmatkailua

Aiotko tänä kesänä matkata Kolille vai Balille? Valinnalla on ilmaston kannalta iso merkitys. Jos päätät matkailla kotimaassa, elämyksellisyydestä sinun ei tarvitse joustaa. Elämykset ovat ehkä erilaisia, mutta varmasti mielenkiintoisia.

Lähimatkailukampanjassa, Tee Se Suomessa – Äkkilähdöt maaseudulle, nostetaan esiin mielenkiintoisia matkailukohteita eri puolilta Suomea. Kampanjan tarkoituksena on korostaa sitä, että Suomessa voi viettää elämyksellisen loman ja se on merkittävästi ilmastoystävällisempää kuin matkailu lentäen kauemmas.

Kampanjasivustolla http://www.teesesuomessa.fi esitellään yli 200 matkailukohdetta eri puolilta Suomea. Kohteet on jaoteltu maakunnittain, joten yhdelle reissulle on helppo napata monta tärppiä.

EU-osarahoitteisesta (maaseuturahasto) maaseutuohjelmasta rahoitetaan matkailua monella tapaa. Ohjelmasta on vuosina 2014-2018 myönnetty 50 miljoonan euron rahoitus matkailuun. Erilaisiin yritysinvestointeihin on myönnetty 30 miljoonaa euroa ja hankkeisiin 20 miljoonaa. Matkailu yrityksissä käytetty raha on saanut liikkeelle myös yksityistä rahaa, 30 miljoonan euron tuella on saatu aikaan 120 miljoonan euron investoinnit. Lisäksi suorien matkailuun kohdistuvien rahoituksien lisäksi on rahoitettu tuhansia erilaisia kaikkien käytössä olevia investointeja kuten laavuja, reitistöjä, uimarantoja ja leikkipaikkoja.

Tee Se Suomessa -kampanja on maaseutuohjelman viestintää, joten siinä halutaan esitellä nimenomaan rahoitettuja kohteita.

Kampanja lähtee käyntiin 1. kesäkuuta ja päättyy heinäkuun lopussa. Kampanjan on ideoinut maaseutuohjelman viestintäverkosto, johon kuuluu viestinnän ammattilaisia eri puolilta Suomea, ja sen taustalla ovat maaseutuverkostopalvelut, Ruokavirasto ja maa- ja metsätalousministeriö.

Kampanjaan voi osallistua sosiaalisessa mediassa tunnisteella #TeeSeSuomessa. Suosittelemme myös maaseutuohjelman tunnisteen #MaaseutuFi-käyttöä.