Tee se Suomessa -kampanja toi näkyvyyttä maaseuturahaston rahoittamille matkailukohteille

Kesän matkailuaiheinen kampanja Tee se Suomessa tavoitti satojatuhansia suomalaisia sosiaalisessa mediassa ja toi näkyvyyttä maaseuturahaston rahoittamille matkailukohteille.

Tee se Suomessa -kampanjan kohderyhmänä olivat ilmastotietoiset matkailijat, varsinkin lapsiperheet. Kohderyhmälle kerrottiin upeista kotimaan matkakohteista, jotka ovat kehittäneet toimintaansa maaseuturahaston tuella. 

Somemainonta tavoitti kohderyhmää

Kampanja alkoi kesäkuun alussa ja päättyi heinäkuun lopussa. Kampanjan mainokset näkyivät Facebookissa ja Instagramissa yli 230 000 ihmiselle. Klikkauksia kampanjasivustolle teesesuomessa.fi saatiin yli 14 000 kappaletta. Instagramissa jaettiin aihetunnisteella #TeeSeSuomessa lähes 1000 valokuvaa. Kampanjan kuvakisa oli käynnissä aikavälillä 10.-31.7. Kuvakisan voittaja on valittu ja hänelle on lähetetty tuotepaketti.

Mainosten kohdennus toimi ja kotimaan matkailu selvästi kiinnosti kohderyhmää. Kaiken kaikkiaan sosiaalisen median mainonta pääsi tavoitteisiinsa ja ylitti ne. Kampanjasivustolla oli kävijöitä kesän aikana yhteensä yli 34 000 eli kävijöitä tuli toki myös muualta kuin sosiaalisen median mainonnan kautta.

Viestintäverkosto vei viestiä eteenpäin

Kampanja näkyi kesän aikana alueellisessa viestinnässä. Esimerkiksi Keski-Suomen ELY-keskus ja Leader-ryhmät tiedottivat matkailun kehittämisestä alueellaan (https://www.ely-keskus.fi/web/ely/-/ilmastoystavallista-lahimatkailua-keski-suomessa-keski-suomi-) ja Hämeen ELY-keskus ja Leader-ryhmät koostivat oman oppaan Hämeen matkailukohteisiin (http://www.hameenraitti.fi/tee-se-suomessa/). Varsinais-Suomen viestintähanke vei kampanjaviestiä Okra-maatalousnäyttelyyn. Viestintäverkosto jakoi kampanjavideoita ja linkkejä kampanjasivustolle sosiaalisessa mediassa ja muussa viestinnässään.

Tee se Suomessa -kampanja sai alkunsa viime vuoden syksynä pidetystä viestintäverkoston tapaamisesta, jossa mietittiin käytännön ideoita tämän vuoden viestintäsuunnitelmaan. Kevään mittaan viestintäverkostosta koottu työryhmä hioi ja tarkensi ideaa työsuunnitelmaksi. Suuren työn tekivät myös Leader-ryhmien ja ELY-keskusten asiantuntijat, jotka kokosivat yhdessä viestijöiden kanssa mahtavan määrän upeita matkailukohteita kampanjasivustoa varten.

Suurkiitos kaikille ideointiin ja toteutukseen osallistuneille! Kampanja on nyt päättynyt, mutta teesesuomessa.fi-sivusto jää verkkoon ja sitä voi hyödyntää viestinnässä jatkossakin.