Rohkeus ja yritysrahoitus saivat investoimaan mökkirakentamiseen

Rohkeus ja yritysrahoitus saivat investoimaan mökkirakentamiseen

Maaseudun yritysrahoituksesta Ljudmila Valkiainen kuuli opiskellessaan maaseutumatkailukurssilla. Investointi tuli ajankohtaiseksi ja Ljudmila ajatteli, että jotenkin yritystä pitää kehittää.

Yrittäjäksi ryhtyminen vaatii riskinottokykyä ja rohkeutta. Vaikeuskerroin kasvaa, kun yrityksen viranomaisasiointi hoidetaankin muualla kuin synnyinmaassa ja muulla kielellä kuin äidinkielellä. Ljudmila Valkiainen, EnonTour -matkailuyrityksen omistaja, on kokenut edellä mainitut haasteet ja onnistunut.

– Minä en osaa puhua hyvin suomea mutta osaan lukea hyvin ja kyllä toisten hakijoiden on varmasti helpompi ymmärtää kuin minun ja minultakin haku onnistuu.

Ahkeraa yrittäjää on auttanut yritysrahoituksen hakemisessa ProAgrian yritysneuvoja, Tarja Pajari, jolta Ljudmila sai apua yrityksen liiketoimintasuunnitelman tekemiseen. Yritysrahoituksen hakemista Ljudmila ei kuitenkaan pidä vaikeana.

Matkailualan yritystoiminta on kasvanut pikkuhiljaa

EnonTour aloitti toimintansa vuonna 2001. Aluksi vuokramökkejä ei ollut lainkaan, vaan Ljudmila välitti asiakkaita mökkiyrittäjille Punkaharjun, Savonrannan ja Kerimäen alueella. Ensimmäinen oma vuokraukseen tarkoitettu mökki on rakennettu vuonna 2004.

Mökkien rakennustarvikkeet, kalusteet ja sisustukseen tarvittavat materiaalit Ljudmila on ostanut Savonlinnan talousalueen liikkeistä aina kun mahdollista. Ljudmila pitää tärkeänä sitä, että hankintoja tehdään mahdollisimman paljon omalta talousalueelta. – Se on pieni asia, mutta pienistä puroista kasvaa iso virta.

Ljudmilalla on yrittäjäkokemusta myös Venäjältä ja Suomessa yrittäminen on Ljudmilan kokemusten mukaan helpompaa. Venäjällä on enemmän esteitä, jotka hidastavat yritysten kasvua ja kehittymistä. 


Rakkaus luontoon ja uuden oppimiseen


Ljudmila on kotoisin Venäjän Karjalasta ja hän puhuu sujuvasti venäjää. Kielitaidosta ja venäläisen kulttuurin tuntemuksesta on ollut paljon hyötyä asiakashankinnassa. – Kun kaikki mökit ovat täynnä, niin löydän asiakkaita muillekin yrittäjille.

Yrittäjä ammentaakin vaikutteita palveluntarjontaansa myös luonnosta ja sen voimaannuttavasta vaikutuksesta.


Mökkien ja huoneistojen sisustuksessa näkyy yrittäjän rakkaus luontoon. – Suomi nähdään Venäjällä houkuttelevana matkakohteena. Erityisesti Suomen luonto, puhdas ilma sekä mahdollisuudet kalastaa, sienestää ja marjastaa.

Ljudmila pitää työstään. Hän saa tehdä mökkien sisustustyötä ja työskennellä ja keskustella erilaisten ihmisten kanssa. Koska Ljudmila on yksinyrittäjä, hän vuokraa ja siivoaa mökit itse. – Kun on sesonki ja paljon töitä, niin silloin minulla on apulaisia.

Ljudmila tarkistaa itse mökkien ja laitureiden ja veneiden kunnon mutta, jos jokin vaatii korjaamista hän ostaa korjauspalvelun rakennusalan yrittäjiltä. Oman markkinointiosaamisensa kehittämistä Ljudmila pitää tärkeänä.

– Nykyisin on erilaisia tapoja mainostaa, kuten sosiaalinen media. Hyvää mainosta ovat tyytyväiset asiakkaat ja hyvää palautetta on se, että samat asiakkaat tulevat uudelleen ja uudelleen.

Maaseudun yritysrahoitusta ELY-keskuksesta myös uusiin investointeihin


EnonTour haki Etelä-Savon ELY-keskukselta maaseudun yritysrahoitusta myös viime vuonna. Hankkeen avulla laajennetaan yrityksen toimintaa huoneistovuokraukseen. Ljudmila on peruskorjauttanut ostamiensa rivitalojen kuusi huoneistoa, sekä varustanut ne matkailukäyttöön. Lisäksi toimintaa laajennetaan nuorten leiritoimintaan. Rivitaloon on remontoitu mm. luokkahuone, joka muuntuu vaikkapa juhlatilaksi, jossa voi järjestää erilaisia tilaisuuksia.

Suomessa voitaisiin Ljudmilan mielestä markkinoida metsiä matkailussa enemmän ja rohkeammin.

– Ei se ole vain metsä, se on kaunis metsä, kaunis suomalainen metsä! Matkailijat, jotka tulevat suurkaupunkien betonibunkkereista arvostavat puhdasta luontoa ja raitista ilmaa. He eivät kerää vain sieniä metsästä, vaan kauniin metsän sieniä.

Teksti: Anu Raatikainen
Kuvat: Ljudmila Valkiainen