Fiskarsin Panimo osuu pienpanimobuumiin

Fiskarsin Panimo osuu pienpanimobuumiin

Pienpanimobuumi jatkuu. Fiskarsin Panimo (ent. Rekolan Panimo) sai muutama vuosi sitten maaseudun yritysrahoitusta.

Fiskarsin panimo toimii Raaseporin Fiskarsissa entisen saksitehtaan tiloissa. Paikka valittiin toimitilan hinnan ja hyvän sijainnin vuoksi – valtaosa tuotteista myydään pääkaupunkiseudulle. Työntekijöitä on neljä, yrittäjä mukaan lukien, paitsi nyt kesällä viisi.

 

– Saamamme tuen avulla pystyimme palkkaamaan uusia työntekijöitä. Maaseuturahasto auttaa pieniä yrityksiä toimimaan maaseudulla. Myös maaseudulla on oltava elämää, työpaikkoja ja yrityksiä, ettei kaikkien tarvitse muuttaa kaupunkeihin, Leinonen pohtii

 

Tarjolla toistakymmentä makua

 

Fiskarsin panimossa satsataan makuun, tai pitäisikö sanoa, että siellä pelataan makujen kanssa. Leinonen hyödyntää nimittäin työssään keittiötaustaansa: hän työskenteli erilaisissa ravintola-alan tehtävissä 17 vuotta, välillä myös kokkina. Oluen paneminen oli aluksi pelkkä harrastus, mutta opiskeltuaan työn ohella panimotekniikkaa Leinonen huomasi, että olutta voisi alkaa valmistaa myös ammattimaisesti.

 

– Kaikissa juomissa käytetään oikeita, luonnollisia raaka-aineita, pienpanimoyrittäjä Jari Leinonen vakuuttaa, on tehtävä tuoreesta, että tulee aito maku.

 

Panimossa valmistetaan 10 – 12 erimakuista olutta. Erikoisuuksina mainittakoon vaikkapa kuusenkerkkä- ja inkivääriolut. Kuusenkerkkä pysyy tuoreena, kun se puristetaan keväällä keräämisen jälkeen ja säilytetään pakastimessa.

 

Panimon yhteydessä toimii puoti, jossa myydään paitsi omia tuotteita, myös paikallisesti tuotettua ruokaa.

 

– Varteenotettava myyntikanava, sillä Fiskarsissa käy kesäisin 150 000 turistia, Leinonen luonnehtii puodin merkitystä.

 

Pienpanimobuumi jatkuu

 

Suomen Pienpanimoliittoon kuuluu reilut 40 jäsentä ja lisää tulee koko ajan. Pienpanimobuumi jatkuu yhä ja kilpailu kiristyy. Kyseessä ei ole helppo ala.

 

– Katteet ovat pieniä, sillä onhan tuote kalliimpi kuin bulkkiolut, mutta jos arvostaa makua määrän sijaan. Pitkän aikavälin toiminta on suunniteltava tarkkaan. On myös oltava kekseliäs ja työteliäs, jotta saa tuotteen kauppojen hyllyille ja ravintoloiden hanoihin. Laikki myyntiväylät on käytävä läpi ja käyn itse keskustelemassa isojen ketjujen kanssa, Leinonen sanoo.

 

Ruokakaupoista voi ensi vuoden alusta ostaa myös vahvoja, korkeintaan 5,5 prosenttisia oluita. Leinonen arvelee, ettei lakimuutoksella ole vaikutusta myyntituloihin, sillä Fisrkarsin panimon oluiden prosentit liikkuvat joko alle viidessä tai yli kuudessa.

 

  • Leinosen ruokablogi: Tuoppi & Sapuska
  • Meidän Uusimaaseutu-hankkeen tekemä video Fiskarsin panimosta:

 

Teksti: Memmi Ojantola