Maaseuturahasto siivitti karkkikorujen matkaa Hollywoodiin asti

Maaseuturahasto siivitti karkkikorujen matkaa Hollywoodiin asti

Mikä yhdistää seuraavia henkilöitä: Jussi Pajunen, Soo Yeun Lee, Jukka Poika ja Tami Tamminen? Varmaan monikin asia, mutta ainakin Elvarin karkinväriset tuotteet.

Sanna Leinonen oli toipumassa vakavasta sairaudesta. Ravintolapäällikkö oli tottunut juoksemaan tukka suorana 12-tuntisia työpäiviä. Äiti totesi, että jos sairauslomassa jotain hyvää on, niin se, että pitää tehdä muuta kuin leipätyötä. Näppäräsormiselle tyttärelleen hän toi paketillisen askartelumassaa.

Leinosen työkaveri ehdotti, että teepäs minulle karkkikoru. En taatusti tee, vastasi Leinonen. Ei ole minun juttuni.

Ystävä oli sinnikäs. "Tein sitten korusetin, että lopettaisi jankkaamisen", Leinonen hymyilee.

Tuella tiloja ja työkaluja


Yhdestä keittiön pöydän äärellä suunnitellusta korusta on nyt viisi vuotta aikaa. Nyt Elvari-korupajalla on railakkaan pinkit koruntekotilat, puolisensataa jälleenmyyjää, yli 28 000 Facebook-fania ja myyntiedustus mm. Saksassa. Palkkalistalla on neljä henkeä ja yksi haamu, joka tykkää tiputella tavaroita hyllyiltä ja tanssahdella katolla.

"Sain Elvarille kehittämis- ja investointitukea, joiden ansiosta saimme käyttöömme isommat tilat sekä tuotannossa tarpeelliset työkalut ja muuta käyttömaisuutta."

"Varsinaisesti Elvari lähti lentoon Facebookin ja nettikaupan avulla, mutta kyllä se festarien ja tapahtumien kiertäminen oli hyvää pohjatyötä. Siinä pääsi näkemään ihmisten reaktiot heti ja aitoina."

Helsingin kaupunginjohtaja sai nuorten palvelukeskus Ohjaamon avajaisissa tilojen vaaleanpunaisen kunnia-avaimen kehyksineen. Jukka Pojan fanilahjat ja Aurinkokuninkaan takin taskuliinat sekä lakunapit ovat kaikki vihtiläisen pienyrityksen käsityötä. Yhdysvaltain pöytätennismestari ja näyttelijä Soo Yeun Lee puolestaan on ikuistettu Hillary Clintonin hyväntekeväisyystapahtumassa Elvarin tikkarikorvakoruissa.


Liukuhihnalle jyrkkä ei


Vaikka Elvari syntyi puolivahingossa ja yrityskulttuuri on luvalla sanoen hulvaton, oma tuotesuunnittelu ja laatu ovat Sanna Leinoselle ja kumppaneille pyhiä. Niistä ei tingitä eikä Elvarin tuotteita tulla ikinä tekemään liukuhihnatuotantona.

Korujen suunnitteluvaiheessa ja massailussa Leinonen on ainoa, joka korualkioon koskee. Ideoita on enemmän kuin mitä ehtii toteuttamaan, mutta paljon niitä muuttuu myös ajatuksesta tuotteeksi: on korvapuustikorviksia, englanninlakukaulanauhoja, vaahtokarkkikoruja, salmiakkikalvosinnappeja, riisipiirakka-avaimenperiä ja Lääkitys Kohillaan -nimikylttejä.

"Pieniä tavaroita, joista tulee hyvälle tuulelle. Ja jotka on tehty isolla sydämellä", Leinonen kiteyttää.
Pinkki paku ajopelinä ja pääkonttorina

Karkkikorujen myynti ja markkinointi alkoi vaaleanpunaisen pakun ratissa. Leinonen kiersi kesätapahtumia, nukkui pakussansa, toi tuotteet lomalaisten tietoisuuteen. Imatran Big Band -tapahtumassa Jukka Poika tupsahti Leinosen myyntikojun eteen ja tilasi samalta seisomalta karkkimaisia fanilahjoja tekoon.

Korunvalmistus alkoikin tuntua liiketoiminallisesti tolkullisena toimintana. Ravintolataustan ansiosta Leinonen tiesi, miten toimia esimiehenä, ymmärsi tuloslaskelmia ja hallitsi keinot pitää hävikki minimaalisena. Lisäapua tuli maaseutuohjelmasta.


Hi, this is Hollywood calling!


Karkkikorut on löytänyt verkosta yksi jos toinenkin: Tallink Silja Oy:stä otettiin eräs kaunis päivä yhteyttä ja tehtiin saman tien iso korutilaus, jonka Leinonen lupasi toimittaa vaikka ympäripyöreitä työpäiviä tehden. Toinen yllättävä kontakti tuli Hollywood-tähtistylisti Ivan Bittonilta, joka koruihin ihastuttuaan halusi esitellä niitä showroomissansa.

"Karkkikoru ei missään nimessä ole itse keksimäni asia – syötävän värikkäitä koruja oli markkinoilla jo 1980-luvulla. Kilpailijoitakin on, mikä mielestäni on hyvä asia, kunhan homma pysyy terveenä ja ei sorruta suoriin jäljitelmiin."

 

Elvis ja Tikkurilan värikartta


Leinonen aprikoi Elvarin suosion salaisuutta: "Meitä on täällä sesongista riippuen 3–5 henkeä taiteilemassa ja meillä on mahtava, aurinkoinen ja avoin tapa toimia ja viestiä. Klisee tai ei, mutta rakastamme työtämme ja se näkyy lopputuloksessa. Olemme aktiivisia sosiaalisessa mediassa ja järjestämme välillä ihan hulluja tempauksia, jotka tietenkin videoidaan ja laitetaan FB-sivuille."


Leinosen haaveena on saada Elvari-pinkki Tikkurilan värikarttaan. Ja jos hän saisi asustaa kenet tahansa, käsittelyyn pääsisi Elvis, jos se vain olisi mahdollista. Voi myös olla, että vastaukset näihin kysymyksiin annettiin kieli poskessa.


Kannattaa katsoa Elvarin FB-sivuilta Päivä korutehtaalla -voittaja-arvonta, joka avaa hieman yrittäjyyden hulvattomampaa puolta.