Kaslink Foods on kasvupolulla

Kaslink Foods on kasvupolulla

Perheyrityksessä on noin 120 työntekijää, mikä tekee siitä erään maakunnan suurimmista työllistäjistä. Liikevaihto oli vuonna 2015 noin 56 MEUR, mikä tarkoittaa sitä, että se on kasvanut kuudessa vuodessa keskimäärin 50 % per vuosi.

Meijeritoiminnan kehittäminen tässä mittakaavassa on vaatinut paljon pääomaa ja isoja investointeja.


”Olemme saaneet yritysrahoitusta toiminnan kasvattamiseen ja rahoittamiseen maaseuturahastosta”, kertoo johtaja Matti Kukkonen.


Matti Kukkosen suonissa virtaa verenperintönä maito. Vanhemmat Maire ja Raino tekivät yli 20-vuotisen uran Kainuun Osuusmeijerissä. Veri kuitenkin veti yrittäjyyteen, joten Raino Kukkonen siirtyi meijerin jauhetehtaan johtajasta Kaslink Oy:n ohjaksiin: hänen käsissään vienti- ja tuontiyritys teki menestyksekästä idänkauppaa raakamaito- ja kermatuotteilla.


Maitoparroille kotimaista lasiin


Kaslink Foods on erikoistunut laktoosittomien maitotuotteiden valmistukseen. Tarvittava raaka-aine – maito – saadaan läheisten maitotilojen toimittajilta. Korkealaatuinen maito joko korkeapastöroidaan (ESL) tai iskukuumennetaan (UHT), jolloin ne voidaan pakata sellaisenaan, ilman teollisia lisä- tai säilöntäaineita.


Matti Kukkonen ottaa siemauksen Kaslinkin tuotepakkausten sukunäköä vahvasti edustavasta shottipullosta ja pohtii maitotuotteiden suosiota. Nyt maisteltava tuote on vielä salaisuus.


”Maito ruokajuomana on herkkä asia. Sen on oltava raikasta ja puhdasta, ja ihmiset kokevat, että vain suomalainen maito on varmasti juuri tätä. Mitä pidemmälle maitoa jalostetaan – esimerkiksi rahkaksi ja jogurtiksi – sen sallivimpia ollaan esimerkiksi alkuperämaan suhteen.”


Suomalaiset ovat maailman innokkaimpia maidonjuojia – vuodessa keskivertovirtanen kulauttaa kurkustaan 130 litraa maitoa ja varmuuden vuoksi vielä 11 litraa piimää.


”Noin 15 vuotta sitten kaupan omat merkit alkoivat tehdä tuloaan. Ajattelimme, että tässä meille hyvä tilaisuus laajentaa toimintaa ja olla tässä markkinassa ensimmäisten joukossa”, muistelee Kukkonen.


Nykyisin Kaslink Foodsin valikoimassa on kymmeniä maito- ja kastiketuotteita, joita yritys tekee sopimusvalmistajapohjalta mm. S-ryhmälle, Keskolle ja Lidlille. Vähittäiskaupan kuluttajille Kaslink on tuttu Pirkka-, Rainbow- ja Eldorado-brändien kautta. Yrityksellä on myös oma tuotemerkki, Maire.


Ranskalaista keittiömestariutta Kouvolassa


”Isäni yritys Kaslink Oy sai vierelleen samaan vanhaan elintarviketehdaskiinteistöön Kaslink Foods Oy:n. Olimme vanhassa teollisuuskiinteistössä vuokralla ja aloittelimme markkinoille kurottamista valmiskastikkeilla ja kastikepohjilla. Meillä oli kantapään kautta haettua osaamista, itsetekemisen kulttuuri sekä laitteistot, joiden pian huomasimme soveltuvan myös maitotuotteiden tekoon”, kertoo Matti Kukkonen perheyrityksen vahvuuksista.


Kastikkeet ja kastikepohjat kokataan Kaslinkin 10 000 neliön tiloissa kuten ranskalaisessa bistrossa konsanaan.


”Kunnon kastike syntyy hauduttamalla ja kokoon keittämällä. Esimerkiksi lihaliemi tehdään meillä niin, että luut ja sipulit ensin paahdetaan, sitten laitetaan valtavaan 20 000-litraiseen kattilaan tekeytymään vihannesten, mausteiden ja yrttien kanssa. Seosta keitellään reseptistä riippuen 2–20 tuntia. Ilman lisäaineita”, kertoo Kukkonen ja sanoo, että maailmassa on tällä hetkellä vain muutama yritys, jotka tarjoavat ”luomukastikepohjia” teollisessa mittakaavassa.


Yrittäjän elämään mahtuu muutakin


Matti Kukkonen ja veli Tuomas Kukkonen ovat pienestä pitäen pyörineet mukana isän mukana ”työmaalla”. Kukkosten perheessä on vielä kolmas poika, mutta hän kuulemma ”karkasi merille”. Ei sentään – isänsä tapaan Juha-Petteri Kukkonen on osa Kaslink Foodsin hallitusta.


Matti Kukkonen ei muista, että olisi naapurinpoikien tapaan haaveillut hävittäjälentäjän tai jääkiekkoilijan urasta.


”Kasvoin ammattiini. Ja vaikka yrittäjällä on kiireitä, ne ovat sitten itse valittuja. Minulla riittää aikaa muuhunkin: olen mm. mukana porukassa, joka suunnittelee Kouvolaan gastropubia”.