Kainuun metsämarja jalostuu Eurooppaan

Kainuun metsämarja jalostuu Eurooppaan

Janne Naapangin Arctic International osti vuonna 2014 Marjex-tuotemerkin tuotantolaitteineen Sotkamosta. Yrityksen laajennushanke sai tukea Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmasta

Yrityksen tuotantotilojen pihalla, Sotkamon entisen Kainuun meijerin ympäristössä, tapahtuu. Marjastajien vaatteita roikkuu kuivumassa ulkona narulla. Ikkunasta leijailee paistetun öljyn aromikas tuoksu, astiat kilisevät yhteen ja jossain käydään vilkasta keskustelua thain kielellä.

Nurkan takana tehdaslaiturilla valmistaudutaan illan marjasaaliin vastaanottoon. Kuorma-auton takaosa ammottaa vielä tyhjyyttään, mutta ei kauan. Marjalavat, täydet ja tyhjät, koristavat seinustaa kuin seinustaa. Sisätiloissa marjojen perkaus on täydessä vauhdissa. Tältä näyttää kainuulainen marjasesonki tuotannon ytimestä.

Naapanki pahoittelee myöhästymistä. Yrittäjä elää marjasesongin kiivaimpaan aikaan päivän sykkeen ehdoilla. Päivät eivät ole veljeksiä keskenään, mutta tunnit heilahtavat kellon ympäri kuin itsestään.

– Aamulla ylös kuudelta ja illalla keskiyön jälkeen pääsee takaisin sänkyyn.

 

Kartoista löytyvät otollisimmat marja-apajat. Janne Naapanki näyttää mistä voi poimia virallisesti luomumarjaa.

 

Paikallisessa marjassa valtava jalostusarvo

Naapanki on kotoisiin Lapin Muoniosta ja aloitti työuransa matkailuyrittäjänä. Siinä sivussa hän loi kontakteja ihmisiin, jotka olivat kiinnostuneita ostamaan paikallista marjaa. Alussa marjat myytiin käsittelemättömänä eteenpäin teollisille jalostamoille. Tuolloin poimijat tulivat vielä Venäjältä, Ukrainasta ja Puolasta. Vuonna 2008 hän perusti Arctic Internatiol Oy:n, jonka liikeidea oli metsämarjojen poiminta, myynti ja välitystoiminta.

Vuonna 2013 yrityksen omistuspohjassa tapahtui muutoksia ja liikeidea päivitettiin. Teollisuusmyynnin lisäksi Naapanki halusi jalostaa ja pakastaa tuoreita marjoja vähittäiskaupan ja suurkeittiöiden tarpeisiin ilman välikäsiä. Pian hän alkoi tajuta, että puhtaissa pohjoisen marjoissa piilee valtava voima, kunhan niitä pääsee jalostamaan.

 

Tuore mustikka päätyy usein pakastealtaaseen. Suomessa pakastemarjat ovat selvästi nouseva trendi.

 

– En halunnut vain antaa käsistä hienoa raaka-ainetta Suomen rajojen ulkopuolella. Marjojen jalostusarvon tajuttuani lähdin systemaattisesti kehittämään organisaatiomme tehokkaammaksi.

Kehitys vaatii halua kokeilla

– Olemme notkea toimija ja valmiita vastaamaan kasvavaan marjojen kulutukseen. Marjojen laatu ja kotimaisuus ovat ehdottoman tärkeitä. Tämä ala on yksinkertainen bisnes, jossa vastataan olemassa olevaan tarpeeseen, Naapanki miettii.

On kuitenkin taito ymmärtää kulutuksen tarpeen luonne. Jalostetuissa tuotteissa ei saa olla turhia lisäaineita ja marja-pitoisuuden on oltava korkea. Tuotteiden kehitys vaatii jatkuvaa kokeiluhalua ja ruokatrendien seuraamista. Osa ideoista kaatuu jo testissä, osa päätyy kauppojen hyllyille. Kuten kierrätettävästä hanapakkauksesta lorutettava mustikkamehu, joka nähdään jo tulevana syksynä kaupan hyllyillä.

 

Talvi on tuotekehittelyn aikaa. Lisäaineeton mustikkamehu säilyy kätevästi hanapakkauksessa. Uutuus saapuu kauppaan tulevan syksyn aikana. 

 

Jalostajat investoivat kansainvälisyyteen

Arctic Internationalin etu on oma kontaktihenkilö Thaimaassa, jonka kautta poimijat löytävät Sotkamoon ja sen lähimaastoihin. Naapangilla on noin kymmenen marjaleiriä parhaimpaan poiminta-aikaan aikaan heinä-syyskuussa. Marjaleirit ovat noin 50-70 hengen ryhmiä.

– Thaimaalaiset ovat ahkeria poimijoita, joita ilman ei tulisi mitään. Marjat jäisivät metsään, jos luottaisin vain suomalaiseen työvoimaan.

Kilpailu marja-alalla on kova. Toimijoita on monia ja investoinnit välttämättömiä. Naapanki on alalla veteraani, 40 vuoden iästään huolimatta. Hän ei kadu päivääkään loikkaustaan matkailuista marjoihin. Vauhti vain kiihtyy, kun ikää tulee lisää mittariin, nauraa yrittäjä.


– Kaikki mitä luonnosta saa hyödynnettyä, kiinnostaa. Koko ajan on mentävä eteenpäin, Naapanki sanoo.