VALTAKUNNALLISET HANKKEET 2010: Aitojamakuja.fi kokoaa elintarvikeyritystietoa yhteen paikkaan

Aitojamakuja-sivusto tekee tutummaksi myös pientuotantoa alana.

Koko Suomen kattava aitojamakuja.fi -sivusto auttaa löytämään oman lähialueen pienet ja keskisuuret elintarvikeyritykset. Tällä hetkellä sivustolla on noin 1300 yrityksen tiedot ja lisää yrityksiä tulee mukaan koko ajan. Yrityshakupalvelun lisäksi valtakunnallinen Aitoja makuja -hanke lisää tietoisuutta elintarvikkeiden pientuotannosta ja auttaa yrityksiä löytämään sopivia yhteistyökumppaneita.

Aitoja makuja -hanketta koordinoi Turun yliopiston koulutus- ja kehittämiskeskus Brahea. Koordinoinnin tukena ovat ahkerat ja innokkaat aluetoimijat, jotka vievät eteenpäin aitoja makuja -viestiä omissa maakunnissaan. Aluetoimijoita on yhteensä 17 mukaan luettuna yhteistyökumppani Ahvenanmaalta.

Aitoja makuja -hanke (2009-2011) toteuttaa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmaa ja sitä rahoittaa Hämeen ELY-keskus valtakunnallisena hankkeena.

Aitojamakuja.fi -sivustolta löytyy yrityksiä ja tietoa elintarvikeyrittäjyydestä

Hankkeen pääasiallisin viestintäkanava on aitojamakuja.fi -sivusto. Sen lisäksi, että sivustolta löytyy monipuolinen yrityshakupalvelu, halutaan sivuston avulla tehdä tutummaksi pientuotantoa alana ja muutenkin suomalaista ruokakulttuuria. Alaa tehdään tutuksi erityisesti eri puolilta Suomea tehdyillä yritysyhteistyöjutuilla, joita löytyy Uutisia -sivun alta.

Aitojamakuja.fi -sivusto jakaantuu kolmeen osioon

  • kuluttajat,
  • ammattikeittiöt ja
  • luomu.

Etusivulla valitaan jokin edellä mainituista ja sen jälkeen avautuu varsinainen yritysten hakusivu. Hakupalvelusta yrityksiä voi etsiä esim. tuoteryhmittäin, maakunnittain ja yritysten tarjoamien palveluiden (ravintola, kahvila) perusteella. Hakutuloksessa näkyvät yrityksen nimi, yhteystiedot sekä tuoteryhmät. Lisätietoja -kohtaa klikkaamalla esiin tulevat yrityksen tarkemmat tiedot.

Tavoitteena on auttaa ruoan ostajia ja ruoan tekijöitä löytämään toisensa. Mistä löytää -sivulla voi etsiä muun muassa myymälöitä, puoteja ja verkkokauppoja. Lisäksi sivulle on koottu yhdistysten sekä muiden vastaavien tahojen sivuja ostopaikoista. Sen lisäksi, että asiakkaat löytävät yritykset, sivusto palvelee myös alan yrityksiä löytämään sopivia yhteistyökumppaneita, joko oman maakunnan alueelta tai muualta Suomesta.

Salaatit (200 px)

Pienyrittäjät tutuiksi

Aitojamakuja.fi -sivusto tarjoaa yrityksille yhden kanavan yrityksen näkyvyyden ja tietoisuuden lisäämiseksi kuluttajien keskuudessa.

Pelkästään hakukoneiden avulla yrityksien omien nettisivujen löytäminen voi olla hankalaa. Yhä useampi yritys on laittanut myös omille nettisivuilleen linkin aitojamakuja.fi -sivuille. Tämä vastavuoroisuus palvelee niin yrityksiä kuin yhteistä sivustoa näkyvyyden lisäämisessä.

Sivustolla julkaistuilla yritysyhteistyöjutuilla on ollut suuri merkitys niissä esitellyille yrityksille. Juttujen seurauksena yrityksien omien nettisivujen kävijämäärät ovat lisääntyneet. Tämä on innostanut yrityksiä kehittämään nettisivujaan entistä palvelevimmiksi. Myös yhteydenotot yrityksiin ovat lisääntyneet nettinäkyvyyden myötä.

Yhdessä saadaan aikaan enemmän

Yksi yhteinen valtakunnallinen sivusto on koettu todella hyväksi ratkaisuksi. Kun jokaisen maakunnan ei tarvitse tehdä ja ylläpitää omia yrityssivustoja, säästyy aikaa ja rahaa muuhun elintarvikealan kehittämiseen. Yhteinen nettisivusto mahdollistaa myös suuremman näkyvyyden vähemmällä vaivalla, kun sama asia nousee esiin eri puolilla Suomea ja erilaisissa yhteyksissä. Todellisuudessahan kuluttaja tai ammattilainen ei välttämättä halua löytää vain tietyn alueen yritystä vaan voi kiinnostua katsomaan, että mitä löytyisi esim. lomamatkan varrelta tai mistä saisi jotain tiettyä erikoistuotetta.

Aluetoimijat ovat kokoontuneet hankkeen aikana noin kolme kertaa vuodessa ja miettineet yhdessä sivuston kehittämistä sekä viestintätoimia ja tärkeimpänä asiana on ollut kokemusten vaihto elintarvikealan kehittämistyöstä. Keskusteluista on saatu eväitä omaan toimintaan ja toisaalta on voitu nostaa esiin niitä haasteita, joita jokapäiväisessä työssä kohdataan. Isommalla porukalla löytyy myös helpommin ratkaisuja. Yhdessä tekeminen on siis ollut aitoa yhteistyötä ja samalla verkostoitumista.

Pirkanmaalla aluetoimijana on Anna Kortekangas Ahlmanin koulun Säätiöstä. Hän kertoo, että Aitojamakuja.fi -sivuston puitteissa otetut yhteydenotot yrityksiin ovat mahdollistaneet järjestelmällisen tutustumisen oman alueen yrityksiin. - Vaikka yhteydenoton alkuperäisenä syynä on ollut aitojamakuja.fi -sivusto, niin siinä samalla moni muukin yrityksen toiminnan kehittämiseen liittyvä asia on saanut keskusteluissa jalansijaa. Yrittäjät ovat myös tulleet tutuiksi toisilleen erilaisten tapahtumien ja tilaisuuksien yhteydessä, mikä on antanut eväitä yritysten väliselle yhteistyölle, summaa Anna hankkeen antia.

- Ahlmaniin perustettiin oma Tilapuoti syksyllä 2009. Tilapuodissa on myynnissä sekä Ahlmanin tilan omia tuotteita että paikallisten lähialueen yritysten tuotteita. Samoja yrityksiä löytyy myös aitojamakuja.fi -sivuilta, kertoo Anna.

– Tilapuodin lisäksi paikalliset tuottajat ovat olleet myymässä tuotteita erilaissa lähiruokatapahtumissa. Tulevana syksynäkin järjestetään useampia lähiruokatoreja elo-syyskuussa Pirkanmaalla. Siellä voi ihan paikan päällä tutustua näihin aitojen makujen tekijöihin ja ostella tuotteita kotiin viemisiksi.

Lisätietoja:

Päivi Töyli, Aitoja makuja -hanke, projektipäällikkö

Koulutus- ja kehittämiskeskus Brahea, Turun yliopisto

puh. 040 189 1929,

etunimi.sukunimi@utu.fi

www.aitojamakuja.fi

Aitoja makuja löytyy myös Facebookista.